Afripods är en digital affärsmodell på export till Afrika

Börshajen i Di (sponsrat)

Goda förebilder, ett erfaret team och utmärkta tillväxt­förutsättningar gör poddplatt­formen Afripods till en väldigt spännande satsning, säger ordförande Per Spångberg.

TEXT: ANDREAS JOHANSSON FOTO: AFRIPODS

Afrika som idag är hem till drygt 1 miljard människor är den kontinent som står inför den största befolkningstillväxten. År 2100 väntas det finnas över 4 miljarder afrikaner, vilket innebär att Afrika nästan ensamt kommer att stå för hela den framtida globala befolkningsökningen. Att många av de afrikanska ekonomierna samtidigt är underutvecklade i dagsläget, jämfört med västvärlden, innebär att det finns goda förutsättningar för en kraftig tillväxt.

DET ERFARNA TEAMET bakom Afripods är väl förtrogna med möjligheterna. Ordförande är Per Spångberg som har en diger meritlista med era VD-poster på CV:t och VD är Henrik Barck som var med och grundade den digitala tidningstjänsten Readly. Bland grundarna finns också Peter Hjort och Philip Ebbersten som grundat köp- och säljsajten Kupatana som blivit marknadsledande i Tanzania.
– Afrika är en fantastiskt spännande och stor marknad som växer kraftigt, framför allt befolkningsmässigt. Och när vi funderade på vilka digitala möjligheter det öppnar, så kändes radio on demand, eller poddar, som ett väldigt intressant medium, säger Spångberg.

”Afrika är en fantas­tiskt spännande och stor marknad som växer kraftigt, framför allt befolkningsmässigt.”

NYLIGEN FICK BOLAGET ett kvitto på att flera delar den bedömningen. När EU och Afrikanska Unionen håller toppmöte i Elfenbenskusten blev Afripods, som ett av 50 europeiska bolag, utvalt för att presentera, bland fler än 2 000 som anmälde intresse.
– Vi ser det som en kvalitetsstämpel, säger Spångberg.

EN FÖRDEL FÖR Afripods är att det finns väldigt bra förebilder på hemmaplan. Acast, som var först med en lösning, att få in aktuellt och dynamiskt reklaminnehåll i poddar, grundades i Stockholm. Likaså finns framgångsrika digitala företag som Hemnet och Spotify.

MED STOR ERFARENHET, även hos det tekniska teamet, och goda förebilder kan Afripods kontrollerat och steg för steg bygga en väldigt skalbar produkt, menar Spångberg.

I SOMRAS LANSERADES en fullt fungerande betaprodukt och nästa version är under utveckling. Initialt har bolaget valt att fokusera på Östafrika, men ambitionen finns att expandera till er marknader och för att möjliggöra utrullning och expansion, så tar man nu in mer pengar.
– Digitala affärsmodeller binder väldigt lite kapital och är nästan oändligt skalbara. Så att kunna exportera framgångsrika digitala affärsmodeller, som exempelvis att samla all media av en typ på samma ställe och göra det sökbart genom ett användarvänligt gränssnitt, blir väldigt intressant, säger Spångberg.

AFRIPODS
Tar nu in 10 miljoner kronor i nytt kapital till en värdering på 25 miljoner pre-money. Sista teckningsdag är den 15 december och likviddag är den 20 december. Vid intresse för emissionen hör man av sig till Tulle Edman på DP Venture. Han nås på telefon: 073-518 8556 eller mail: tulle@dpventure.se. Mer om Afripods hittar du här:

Vid intresse att teckna emissionen, kontakta Tulle Edman på +46 735 18 85 56 eller tulle@dpventure.se