Sponsrat

”Att idag ha en lång lista på lösenord är extremt ineffektivt”

Lästid: 7 minuter

– I samarbete med Verisec –

Verisec står gärna på barrikaderna när det gäller smarta alternativ för e-legitimationer och har hela världen som sin spelplan. Vi på Börshajen träffade Verisecs VD Johan Henrikson som har varit med sen starten 2002.

IT-kraschen hade precis slagit ner som en bomb när Johan Henrikson 2002 bestämde sig för att starta Verisec. Det var både en slump och inte att han tillsammans med sina medgrundare landade i idén om att starta ett IT-företag som jobbade med identiteter trots ett visst motstånd.
– Vi hade en krissituation inom IT-branschen men jag stod vid ett vägval. Jag hade precis sagt upp väldigt mycket folk på Protect Data där jag då arbetade och hade gått igenom ett riktigt stålbad. Alternativet var att bygga upp en ny säljorganisation eller att starta något helt nytt och jag kom fram till att jag ville göra något annat helt enkelt, berättar Johan.

Det måste varit kostsamt att starta ett nytt IT-företag vid den tidpunkten?
– Ja, och vi hade inget kapital att prata om utan vi tog alla våra sparade pengar och hade pengar för att hanka oss fram i ett år. Så vi var pressade att börja tjäna pengar efter tolv månader och det gjorde vi också, säger Johan och ler.

Det var mycket som ledde fram till Verisec och Johan har i hela sitt liv jobbat med IT på ett eller annat sätt. Innan jobbet på Protect Data jobbade han med texthanteringssystem.
– Tänk dig ett word på steroider för tekniska skribenter där dokumentationen måste leva i 30 år.

Hur var det att jobba med IT-säkerhet då jämfört med nu?
– Det var såklart stor skillnad. När jag började så var det en väldigt liten del av branschen som handlade om säkerhet. Då kände man att man kunde hantera alla aspekter av säkerheten. Antivirus, spam och inloggningslösningar. Företagen var inte specialiserade på samma sätt som nu.

I takt med att branschen som helhet började växa fick företagen allt svårare att konkurrera på ett effektivt sätt för ofta så fanns det bara personer som kunde lite av varje och det var inte hållbart i längden.
– Det var också viktigt när vi startade Verisec att tidigt specialisera oss och identiteter var något vi kunde och som vi såg som ett framtidsområde med mycket outforskad mark. Det var där vi kände att vi på riktigt kunde göra skillnad.

Var målsättningen samma då som den är nu?
– Grundidén har alltid varit att jobba med identiteter. Men under den här perioden har det hänt otroligt mycket. Ta bara smartphone, den fanns inte när vi startade. Så på det sättet kan man inte gå tillbaka till 2002 och säga att vi visste att man skulle kunna hantera sin identitet på sin mobil i framtiden utan det kommer hela tiden tekniska lösningar som vi anpassar oss efter. Jag tror ingen hade kunnat ana den plats mobilen skulle ta i våra liv, det är inte så längesen det var otänkbart att åka tillbaka hem för att hämta telefonen om man glömt den.

Vilka andra grejer har ni provat innan det föll på plats med mobilen så naturligt?
– Vi har experimenterat med många grejer, vi hade en idé om att göra smarta klockor långt innan smarta klockor var något man pratade om. Vi insåg dock att vi aldrig skulle kunna göra en drömklocka. Och bankdosan som vi levererat till banker sedan 2002 och som fortfarande lever kvar är, i ekonomiska termer, en kassako.

Hur många har ni levererat?
– 9 000 000 bara i Sverige och vi levererar liknande lösningar till 74 länder i dagsläget.

Man skrattar lite när man tänker på bankdosan och att den fortfarande är kvar…
– Det roliga är att hade du frågat mig 2002 så hade jag sagt att den skulle vara borta 2006 och hade du frågat mig 2006 hade jag sagt att den skulle vara borta några år senare. Nu vågar jag inte gissa längre för jag har haft fel varje gång, säger Johan och skrattar.

Då måste jag ju ändå fråga: hur länge tror du att den kommer finnas?
– Haha, en av storbankerna har sagt att de förmodligen kommer leverera en ny generation dosor nästa år och livslängden på dosorna är väldigt lång. Grundsäkerheten finns där och den gör sitt jobb. Jag får säga fem år då. Grejen är att det finns fortfarande ingen teknik som är så revolutionerande att dosan i närtid kommer försvinna. Sen ska man komma ihåg att det finns många länder där utvecklingen inte har kommit lika långt som i Sverige.

Johan har varit med på hela den här resan och ser glad ut när han pratar om det och tänker tillbaka på de 16 år som har gått sen starten. Johan skrattar hjärtligt när jag frågar honom om han aldrig känt att det kommer gå åt helvete.
– Inte åt helvete på det sättet som du kanske menar. Men första året var tufft såklart, vi fick kriga för att ta oss igenom det. Såklart har det funnits tillfällen när vi undrat vart vi är på väg. Man kan ha en idé om i vilken riktning resan är på väg men svaren finns inte riktigt där. Men som jag var inne på tidigare var det många bitar som föll på plats väldigt snyggt när smartphonen kom i den omfattningen. Det löste väldigt många problem.

Vad har du lärt dig under alla de här åren?
– Oj, det är många lärdomar. När vi startade var vi fyra-fem personer. Nu är vi åttio. Det sker också skiften i vad man gör som VD. Från början är ju VD bara en roll man iklär sig mot myndigheter men man är ju säljare. I takt med att man blir fler på företaget desto viktigare blir personalfrågan och sen expanderar man utomlands och då blir de frågorna viktiga så man lär sig nya saker hela tiden.

Tror du att det alltid kommer vara så?
– Det har aldrig varit ett företag där en person ska lösa ett problem, alla är beroende av alla för att vi ska komma framåt och det är alltid en grupp som löser ett problem. Det är inget fotbollslag med en stjärna om man säger så. Det är också en utmaning att behålla sin företagskultur i takt med att man växer. Att lösa alla de här bitarna innebär mycket kommunikation och jag är inblandad i nästan alla verksamheter för att jag på riktigt ska kunna veta hur folk mår och se till så att alla får gehör för sina idéer. Alla måste vara med på tåget.

Att bara göra en sak har aldrig varit Johans melodi och det är en av anledningarna att han som grundare är kvar i bolaget.
– Vissa dagar skriver man på stora avtal och nästa dag pratar man med regeringen för att lösa ett problem, mycket förändras från år till år och det gör också att jag kan se att det kommer vara roligt och utvecklande tio år framåt.

Blir du lätt uttråkad?
– Jag byter ofta hobby, jag vill hela tiden lära mig nya saker så på det sättet är det fantastiskt att utvecklas i takt med verksamheten.

Vad har du för hobbys?
– Just nu är det biodling. Det har varit dykning, fallskärm, skidor och motorcyklar. Allt möjligt verkligen.

Verisecs stora satsning är Freja eID som Johan beskriver som ett ekosystem för digitala identiteter och en nyckel till ditt digitala liv.
– Att idag ha en lång lista på lösenord är extremt ineffektivt. I dagsläget har du inte bara en identitet, du har en identitet för varje ställe du loggar in på kan man säga. Det har kommit några försök på lösningar och idag har vi BankID som alla känner till. Det dröjde ganska länge innan regeringen intresserade sig för det här men till slut kom man fram till ett ramverk för det och det var också ett av startskotten för oss. Att se mognaden på den här typen av lösning. Vi hade vanan sedan tidigare att jobba med ID-lösningar i stor skala och nu vill vi få till så att man kan använda Freja i hela EU. Det är då man får verklig användning för en sådan här identitet.

Ser du er som en konkurrent till BankID?
– Jag ser det som ett komplement, för fortfarande har du 60-70 lösenord du måste hålla reda på. Det finns stora delar av marknaden vi kan gå till där BankID inte har lösningen. Det kommer finnas företag som stödjer båda och då blir det till viss del konkurrens och sen kommer det finnas företag som väljer det ena eller det andra och det är oundvikligt.

Vad ser du för utmaningar?
– Att det finns en stor aktör i Sverige som är monopolist idag. Det är en utmaning men alla nationella lösningar är bundna till personnummer och bygger man en lösning flera år senare kan man hoppa över en del saker för att tänka på hur man kan lösa det här för en bredare publik. Vi har valt att identifiera så många stora breda tjänster som möjligt som känner ett behov av att det ska finnas konkurrens. Det måste finnas mer innovationskraft på den här marknaden och det måste finnas konkurrens om pris för det gör ont att bli beroende av en enda part.

E-legitimering, så som vi känner till den, är ett väldigt svenskt och nordiskt fenomen och resten av världen har ännu att upptäcka denna lösning.
– Inget annat bolag i världen, vad vi vet, ligger lika långt framme som vi. Det är lite som att vi här i norden skulle ha upptäckt och varit ensamma om strömmande musik medan resten av världen lyssnade på CD-skivor.

I Sverige räknar man med att BankID kommer användas tre miljarder gånger det här året och Johan förklarar att det fortfarande finns många tjänster som har potential att kopplas på som fortfarande använder lösenord.
– För att jämföra tre miljarder med något så kan man titta på hur det ser ut i Tyskland som har en befolkning som är tio gånger så stor som Sveriges där nivån på liknande system ligger på ett par miljoner användningar per år. Tror man på att resten av världen kommer anamma det som nästan alla svenskar har anammat – att e-legitimering är så mycket smidigare och säkrare – då börjar man se potentialen av hur stor vår plattform kan bli, säger Johan.

Rent praktiskt är Freja eID en app och det finns tre nivåer av identifiering där den första är att man bekräftar ägandet av en mejladress.
– Den är väldigt svag men det är en start. På nästa nivå scannar man in ID-kort som vi kontrollerar mot Transportmyndigheten eller polisen. Det är ganska mycket jobb men det är fortfarande digitalt.

Och den tredje nivån?
– Det är den högsta nivån som finns i Sverige och då krävs det ett fysiskt besök. Då måste man gå till ett av våra 2 000 ombud.

Var hittar man dem?
– Det är ett samarbete med ATG och det var en förutsättning för att vi skulle kunna göra det här. De täcker alla orter i Sverige och deras terminaler är väldigt raffinerad ur säkerhetssynpunkt. Det finns alltid ett ställe där man kan spela på hästar och har man identifierat sig hos någon av våra ombud så är man på den högsta nivån. Statliga tjänster kräver ofta att det är den nivån man ligger på för att ta ett exempel.

Varför har ni så många nivåer?
– Det är för att alla har helt olika användningsområden och de matchar upp mot alla EU:s nivåer, förklarar Johan.

Hur tror du att framtiden kommer se ut?
– Olika typer av regleringar börjar göra att lösenorden sakta men säkert är på väg bort. Tror man att lösningen är att ersätta hundratals lösenord med hundratals inloggningsappar eller dosor tror vi att man missar framtiden. Jämför med många tech-plattformar är vi i princip ensamma på spelplanen än så länge om man bortser från nationella initiativ i de nordiska länderna. Vi tror på en framtid där alla internetanvändare har två, kanske tre olika e-legitimationer, för att styra sitt digitala liv helt och hållet. Vår ambition är att bli en av dessa och tack vare att vi kommer från Sverige vet vi att konceptet fungerar. Vår resa med det här har egentligen bara börjat, avslutar Johan.

Verisec bjuder in till aktie-aw utöver det vanliga under hösten. Se till att boka din plats innan de tar slut!

Verisec är listat på First North Premier.