Helgintervjun

Fotbollsproffset som blev börs-vd

Hannes Andersson

Vd, Everysport Media Group

Som 33-åring är han en av börsens yngsta vd:ar men siktet var egentligen inställt på att spela fotboll i Arsenal.

Tanken var aldrig att Hannes Andersson skulle bli börs-vd. Med en lovande framtid som fotbollsspelare var det inte mycket som stod i vägen för proffskarriären. Men en rad oturliga hjärnskakningar satte stopp för fotbollskarriären alldeles för tidigt.
– Jag spelade i Brommapojkarna tills jag var 21 år men var tvungen att pausa karriären efter mina hjärnskakningar. Sedan tog jag upp det igen i Frej där jag spelade tills vi var på väg upp i Superettan, berättar Hannes.

Minns du din sista match?
– Det gör jag definitivt. Det var borta mot Östersund och jag bröt foten, inget jättebra minne direkt…

Hur kändes det?
– Redan efter slutet i BP hade jag bestämt mig för att satsa på den civila karriären och gå tillbaka till Handels för att slutföra min utbildning så det var inte samma dramatiska känsla, förutom smärtan då möjligtvis, som första gången jag tvingades lägga skorna på hyllan.

2013 tog Hannes över som VD för Daytime Media House så helt utan plan stod han inte när han la skorna på hyllan och innan det hade han varit i USA.
– Jag jobbade med en entreprenör som var son till en stor hotellmagnat. Jag hade hand om hans privata investeringar och var hans högra hand. Det var investeringar i allt från en MMA-liga i Las Vegas till bolag som utvecklade algoritmer för automatiserad trading.

 

Jag blev hårdhudad rätt snabbt

 

Hur var det att jobba i USA jämfört med Sverige?
– Det är väldigt annorlunda. De är mycket mer affärsdrivna, mer rakt på och säljdrivna i sitt sätt att tänka. De jagar affärer tills det blir av och de är otroligt stolta. Jag blev hårdhudad rätt snabbt efter att ha blivit överkörd ett antal gånger. Det var bara att klippa av sig det halvlånga håret och försöka se hård ut, säger Hannes och skrattar.

Har du tagit med dig mycket därifrån i den roll som du har idag?
– Verkligen. Framförallt har mina referensramar för hur man kan göra affärer flyttats rejält vilket jag är glad för. Samtidigt får man inte glömma att vi i Sverige är väldigt bra på att bygga lag. Ta bara fotbolls-VM som exempel. Utan att ha egentligen en enda stjärna i laget tog vi oss längre i turneringen än vad någon förväntade sig. Kan vi kombinera det vi är bra på i Sverige med det jag lärde mig i USA finns alla möjligheter för att det ska bli bra.

2016 blev Daytime Media House förvärvade av Everysport Media Group och när Hannes ett år senare fick frågan om att ta över som VD var svaret självklart.
– Jag har ett stort personligt intresse för produkterna vi arbetar med och jag hade en vision och en idé om vad jag ville göra så jag började inte på noll.

Du kastades rakt in i hetluften?
– Ja, vi hade ganska bråttom. När jag tog över för ett år sen såg inte bolaget speciellt bra ut. Vi hade lönsamhetsproblem, för hög belåning och en produktpaketering som behövde uppdateras. Det blev väldigt mycket action på kort tid.

Hur kändes det att inleda med att göra så många förändringar?
– I ett bolag som underlevererar vill folk se förändring och det man gör kan inte bli helt fel. Jag hade mycket stöd från organisationen och styrelsen för de förändringar jag ville genomföra. Man gick bara och väntade på att någon skulle ta tag i förändringen.

Vilka förändringar blev det?
– Vi ritade om hela organisationen, fick en ny styrelse, satte en ny ledningsgrupp och rensade bland projekt som var direkt olönsamma. Vi har gjort en ordentlig turnaround och vi växer framförallt med produkter som har hög marginal och uppgiften har varit tydlig sen jag tog över: visa att det här bolaget kan tjäna pengar. Det har vi gjort nu och nu är vår uppgift att bevisa att den här konstellationen kan växa och vi är på god väg vilket känns jäkligt kul.

När jag frågar Hannes vad han är mest stolt över tänker han efter länge. Trots att han hunnit med mer än vad som borde vara möjligt för sin ålder andas han ödmjukhet när han lite försynt berättar.
– Jag skulle säga att mycket under den här perioden har handlat om att placera rätt person på rätt saker. Det fanns ingen tid att testa något egentligen. Där har jag haft en bra fingertoppskänsla även om det sedan är personerna jag placerat ut som har gjort det viktiga.

 

Det har vuxit fram en vinnarkultur

 

Hur viktigt har det varit att få ihop teamet?
– Jag skulle säga att det är nyckeln till det senaste årets framgångar. Det har vuxit fram en vinnarkultur och vi har hämtat mycket inspiration från idrotten och nu är vi en trupp på 85 individer som hjälper och stöttar varandra mot ett gemensamt mål. Samtidigt är vi beroende av den innovationsförmåga som finns i våra motsvarigheter till Zlatan, säger Hannes och ler.

Det är heller inte konstigt att referenserna ofta dras till fotboll när Hannes berättar om Everysport. Bolaget äger och driver två av Sveriges största fotbollssajter i FotbollDirekt och SvenskaFans.
– Idrotten är en utmärkt inspirationskälla till grupp- och individutveckling, framför allt för organisationer som ESMG där folk med olika bakgrund och kompetens kommit samman på kort tid.

Vilka utmaningar stöter du själv på?
– Många gånger handlar det om att få min tid att räcka till. Jag blir lätt involverad och vissa perioder finns det tid för det och andra inte. I en drömvärld skulle jag kunna bestämma hur många timmar jag ska vara involverad i varje projekt och så mynnar det ut i 100% tjänst. Men så blir det aldrig… Det är närmare 150 timmar i veckan än 40 timmar i veckan, skrattar Hannes.

Gör du något annat i livet?
– Jag konsumerar stora mängder sport på TV. Jag har en sambo som får mig att tänka på annat än jobb vilket ger mig ny energi och träningen har blivit rolig igen. Nu handlar det inte om att vara explosiv och snabb längre utan nu gör jag det för att träna hjärnan också.

Du ser stark ut…
– Det vet jag inte, men jag är nykär i padel. Det kanske är det?

Jag har velat testa padel men inte tagit tag i det. Är det värt det?
– Det är oerhört kul, jag är ett stort fan av det. Jag rekommenderar det till alla jag träffar. Det är som schack. Man måste tänka flera steg framåt hela tiden och det bränner rejält, man är helt slut efteråt.

 

Omregleringen ger oss helt andra möjligheter

 

Jag funderar en stund på om jag ska utmana Hannes på plats men slår undan tanken snabbt. Hannes sprider hela tiden energi och jag undrar om han är lika taggad på nästa år som han är på nästa padelmatch.
– Det finns tre saker som gör mig extra laddad inför nästa år och det första är förändringen av vårt kunderbjudande. Vi är på väg att ta en central roll inom contenproduktion för sport. Vi har blivit en stor contenthub för alla som vill ha någon form av innehåll kring sport, spel och trav och omregleringen ger oss helt andra möjligheter. Det andra är vår konsumentdel där vi jobbar mycket mot premiuminnehåll för att kunna skapa innehåll av ännu högre kvalitet. Vi har fått väldigt bra respons på det. Det tredje är vår stora satsning i Nordamerika. Vårt samarbete med NHL bara växer och växer och det ska bli spännande att se var den resan tar oss.

Du brinner verkligen för det här?
– Ja, och att se vår målgrupp så engagerad varje dag får mig att brinna ännu mer. Vi har idag två miljoner besökare på våra sajter.

Det är ett stort ansvar.
– Och det finns också en förväntan på oss hela tiden. Vi får nya förslag på vad vi borde göra hela tiden och vi måste hela tiden vara snabba när vi vill prestera och presentera nya lösningar till deras hemmamiljö. Vi är ju deras lägereld. Börjar vi spela fel sånger blir det inte roligt så det gäller att vara lyhörd.

Hur många 150-timmarsveckor orkar du?
– Jag drivs av det entreprenöriella och start up-världen. Jag jobbar med min hobby och den här miljön är för intressant och för inspirerande för att inte orka, avslutar Hannes.

Everysport är noterade på Spotlight Stock Market.