HELGINTERVJUN

Grundade EasyPark – Nu säljer han svenskt godis till hela Norge

Kreativiteten hos den 70-årige Morten Hansson sinar aldrig och han har heller inga planer på att sakta ner. Som VD för Net Trading Group är vardagen allt för stimulerande, berättar Morten.

Efter 20 år som Sales Director på IBM tyckte Morten Hansson att det var hög tid för att göra något annat. IBM med sin stora organisation hade alltid varit ett skyddsnät men att lämna den var inget som skrämde Morten när han, tillsammans med sin parhäst Petter Sørlie, bestämde sig för att starta EasyPark.
– Att starta upp det företaget är den tuffaste resan jag varit med om, men också den roligaste, berättar Morten.

Alla med körkort har nog stött på EasyPark som idag är Sveriges största app för parkeringar. Appen finns även i flera länder över hela Europa men så såg det inte ut när de 2001 grundade bolaget.
– Vi var före vår tid kan man säga.

Vad var det som var så tufft?
– Allt tog mycket längre tid än vad vi var förberedda på. Jag kom från ett stort bolag där det hela tiden fanns någon att vända sig till när det blev problem och det var en utmaning i början.

Morten har rest, tillsammans med Petter, över dagen från Oslo där båda två är baserada. Morten sneglar på bullarna jag köpt och ler.
– Det tog många möten och många år innan jag bjöd på bullar kan jag säga. Jag hade lovat att bjuda på bullar när vi hade svarta siffror. Det var en frustration men vi lärde oss väldigt mycket, både om att driva företag och om varandra. Men de smakade väldigt bra den dagen kan jag lova.

Har du alltid varit intresserad av entreprenörskap?
– Ja, på ett sätt har jag det. Även om mitt jobb på IBM inte var entreprenörskap i dess traditionella bemärkelse så drev jag igenom flera projekt som än idag finns kvar i hela organisationen. Jag har alltid varit lösningsorienterad i min tjänst och försökt att göra saker annorlunda.

 

Jag bokade ett privatflyg

 

Under resan på IBM skulle många få vara med om Mortens upptåg och när han pratar om att göra saker annorlunda menar han verkligen annorlunda. Han skrattar till innan han börjar berätta.
– Jag hade precis blivit anställd som säljare på IBM i Norge och hade en potentiell kund som var intresserad av en dator som precis hade lanserats. Problemet var att det bara fanns ett ställe där jag kunde visa upp datorn och det var på en mässa i Hannover och kunden ville verkligen ha en demonstration av datorn.

Mortens nästa problem var att det var fredag, kunden skulle ta ett beslut på måndagen, och alla flyg till Tyskland var bokade och när han berättar anar jag vart historien är på väg.
– Jag bokade ett privatflyg och tog med kundens styrelseordförande och VD till mässan på lördag morgon och vi åkte tillbaka till Norge på lördag kväll.

Var du hjälte när du kom in på kontoret på måndag?
– Nej, allt gick så snabbt och jag hade “glömt” att få ett godkännande från min närmsta chef. Måndagen fylldes av möten med chefen, chefens chef och chefens chefs chef…

Fick du sparken?
– Jag lovade att betala för privatflyget ur egen ficka om det inte skulle bli någon order. På måndag, efter många om och men, så fick jag igenom min order och jag slapp betala för flygplanet.

Jag funderar på skillnaden mellan norrmän och svenskar och tänker att det är en av egenskaperna som skiljer oss åt, att de är mycket snabbare på att fatta beslut och inte nödvändigtvis tittar tillbaka.
– Jag har haft som filosofi att alltid vara väldigt effektiv när jag vill genomföra saker jag tror på.

Om du fattar fel beslut då?
– Då är jag först med att räcka upp handen och erkänna att det blev fel. Jag är väldigt prestigelös som ledare. Det finns inget värde i att älta saker.

 

Det finns bara ett land i världen som äter mer godis än i Norge

 

Till skillnad mot de flesta som fyllt 67 år kände Morten att det fanns fler roliga idéer han ville genomföra. 2015, när den moms- och tullfria gränsen höjdes från 200 NOK till 350 NOK, tog det inte många dagar innan Morten och Petter hade satt igång Net Trading Group. Med sin hemsida MaxGodis.se säljer de godis till hela den norska befolkningen. Till halva priset.
– Det är ingen hemlighet att vi äter mycket godis i Norge och det finns bara ett land som äter mer…

Jag antar att det är vi i Sverige.
– Precis, och vi hade funderat länge på idén men vi kände att 200 NOK var ett för lågt belopp för att volymen skulle bli tillräckligt stor men när den gränsen höjdes tog arbetet fart väldigt snabbt.

Det enda jag tänker på när jag tänker på Norge är att allt är svindyrt.
– Det är väldigt dyrt. Vår idé var enkel och vi ville sälja samma saker på nätet som finns i butiker i Norge men till ett pris som är överkomligt. Gränshandeln mellan Norge och Sverige omsätter otroligt mycket pengar och vi såg att det fanns ett hål i marknaden som vi kunde fylla.

Vilket hål?
– Tänk dig själv om du ska ha barnkalas i Norge och du är ensamstående. Går du till en butik i Norge kommer det kosta dig flera tusen bara att få godis till kalaset. Med vår e-handelslösning kan du planera dina inköp och som sagt, få ett mycket bättre pris än när du går till butiken.

Gränshandeln mellan Norge och Sverige omsätter i år 25 miljarder kronor men en stor del av Norge kan inte med enkelhet åka över gränsen. Sedan starten 2015 har det gått i en rasande fart för NTG och tidigare i år fick de stoppa beställningarna för att det blev för många beställningar för lagret att hinna med.

Det måste kännas som ett lyxproblem?
– Till viss del. Men för oss är kunden det enda vi har och vi löste problemen väldigt snabbt. Vi har expanderat snabbare än vi trodde och det har satt oss i en bra sits.

Under det första året omsatte NTG 11 miljoner för att sedan växla upp och omsätta 35 miljoner andra året. Nu är man inne på sitt tredje helår och redan i oktober nådde man årets målsättning på 70 miljoner. En utveckling som är över förväntan.
–  Ändå är det ingen hos oss som får storhetsvansinne. Vi försöker hela tiden att vara nära den verksamhet vi driver och jag svarar fortfarande på telefonsamtal från våra kunder om de har några frågor om sina beställningar.

 

Utan nöjda kunder får vi lägga ner i morgon

 

Petter, som har suttit med hela intervjun, tvingar Morten att berätta om en händelse när de satt på det avslutande mötet inför noteringen på NGM.
– Vi satt med alla avtal och alla inblandade inför slutspurten när vi skulle gå till börsen. Ett möte av stor dignitet, men så ringer telefonen från ett okänt nummer och av ren vana svarade jag.

Vem var det?
– Det var en kund som hade beställt en chokladkaka men fått fel sort. Vi pratade ganska länge trots att det handlade om 20 kronor.

Det är en oväntad prioritering för många.
– Egentligen inte. Utan nöjda kunder får vi lägga ner i morgon.

Morten är nu 70 år och har inga planer på att sluta jobba, snarare tvärtom.
– Jag älskar att starta nya projekt och bra resultat ger mig enormt mycket energi. Jag är fortfarande lika mån om att nå de mål jag sätter upp som jag var för 20 och 30 år sen och det driver mig framåt.

Vad är det roligaste med jobbet du gör nu?
– Det är känslan av att vara med och skapa något helt nytt där man inte kan förutse resultat. När man sen lyckas nå de uppsatta målen ger det en glädje för mig, våra kunder och våra ägare.

Hur ser framtiden ut?
– Vi expanderar hela tiden, vår verksamhet i Finland växer snabbare än vi kunnat tro och vi har flera nya lanseringar på gång. Bland annat mer träningsinriktade produkter som proteinbars.

Jag tittar på Morten och är tvungen att fråga om han är säker på att han faktiskt är 70 år gammal och både han och Petter skrattar hjärtligt.
– Ibland undrar jag också. Om jag ska vara ärlig kan jag egentligen inte tänka mig att dra ner på tempot för jag känner mig fortfarande supermotiverad. I en min drömvärld har jag alltid velat ha en meningsfull vardag och det känner jag att jag har idag.

Net Trading Group är noterade på Nordic MTF. 

Läs Jarl Securities analys av NTG.