Invajo
I SAMARBETE MED INVAJO

Pre-IPO med Invajo – verktyget som kommer att förändra hur du ser på event

Lästid: 3 minuter

Invajo, som hjälper både företag och privatpersoner med bokningar kring event, är snart redo för börsen. Och du har möjlighet att vara med på deras pre-IPO. Vi på Börshajen har träffat vd och grundare Fredrik Berglund.

Fredrik Berglund sprudlar av energi när jag möter honom på Grev Turegatan. Jag försöker att definiera hans ålder men frågar istället hur gammal han är.
– Gissa.

Helst inte, svarar jag.
– Om vi säger såhär. När jag var 30 tänkte jag aldrig på ålder, men det är skillnad nu. Jag vill tro att jag har ett bra förhållande till tid. Det finns ingen mening med att lägga någon tankekraft där.

Var lägger du din tankekraft?
– På Invajo och våra målsättningar. Senaste året har präglats av att utforma idéer som kan ta det här företaget till nästa nivå och vi har en stark grund att stå på nu.

Men Fredrik började inte sin entreprenörsresa med Invajo. Redan 2002 startade han sitt första bolag i vardagsrummet i Solna. Ett företag han drev i fem år innan det blev uppköpt av ett börsnoterat bolag.
– Jag följde med under förvärvet och jobbade som Sverigechef under ett år innan det började klia i fingrarna igen.

Så du hoppade av?
– Jag och två andra tog över ett gammalt webbhotell i Vasastan som var på väg rakt ner i källaren. Under fem år byggde vi upp en internationell grossistfirma inom trafikgenerering med kunder i ett 20-tal länder under namnet Internet Vikings.  

2015 blev Fredrik utköpt och redan då hade han klart för sig vad som skulle bli nästa steg.
– Sedan dess har det varit fullt fokus på Invajo.

Vad gör Invajo?
– Jag skulle beskriva det som en onlinetjänst för att hantera eventrelaterade inbjudningar, bokningar och kommunicera med deltagarna. Vi hjälper arrangörer att hantera flödet runt eventet oavsett storlek på arrangemanget.

Det handlar om att kapa tid och att underlätta så mycket som möjligt för arrangörerna och att hela tiden skapa mervärden för besökarna.
– Minimera för arrangören och maximera för deltagarna.

Kan alla använda Invajo?
– Alla kan använda det, både företag och privatpersoner. Det spelar ingen roll vad du ska göra. Ni kanske ska ha en konferens eller julmingel på jobbet? Perfekt. Du kanske ska anordna ett barnkalas? Ett bröllop? Perfekt! Alla kan dra nytta av det och för privatpersoner är det dessutom gratis.

En titt på kundlistan visar såklart att vi gör en hel del rätt, men också att det verkligen är för vem som helst. H&M, Volvo, Mekonomen, Tillväxtverket, Cancerfonden, Eslövs Kommun är en mångfald vi är stolta över och tänkte fortsätta stimulera.

Vad har ni för målsättning?
– Marknaden är global och målet är också att bli en global aktör. Nu adderar vi lite muskler för att kunna genomföra den här resan och få fram all den potential som finns.

Invajo tar alltså in kapital via en pre-IPO för att under första delen av 2019 noteras på börsen.
– Vi har en del namnkunniga ägare sedan tidigare men anledningen till att vi gör det här är bland annat för att vi tror på att vi kan kombinera ägare och användare. Målet är att användarna ska bli ambassadörer för produkten eftersom väldigt många, på något sätt, kommer i kontakt med inbjudningar och bokningar i jobbet eller privat.

Det låter som att du jobbat mycket senaste året.
– Ja, men jag är långt ifrån ensam. Vi är många som har lagt ner mycket hårt jobb och kärlek i produkten för att den ska få ett tydligt DNA. Vi har vänt på varenda sten för att komma fram till vilka verktyg och vilken strategi som krävs för att det ska bli så stort som möjligt.

Är du förväntansfull?
– Ja, en helt global produkt som vem som helst kan använda är entreprenöriellt fantastiskt lockande.

Nervös?
– Nej, jag har inga problem med utmaningar, tvärtom, de är mitt syre. Ganska tidigt i livet fick jag en hård utbildning i att allt kan hända men det har lärt mig att vad som än händer så ordnar det sig. Du landar alltid på fötterna till slut.

Med en lång bakgrund som fotbollsspelare på hög nivå har Fredrik tagit mycket inspiration därifrån, som han använder dagligen i sitt jobb.
– Fotbollen lärde mig både med- och motgångar. Min hjärna blev tidigt uppdeladt i försäsong och säsong, att slita först och skörda sen, och att kombinera att jag är orädd tillsammans med att jag är envis har blivit en urkraft som jag litar blint på.

Inte minst att sätta mål?
– Exakt. Vissa blir livrädda när man skriver upp resultat på tavlan men för mig är det bara tabellen. Det har skapat ett lugn hos mig i rollen som entreprenör.

Och nu är du redo för nästa tävling?
– Ja, nu är det dags för nästa race, avslutar Fredrik.

Vill du också investera i Invajo? Se hit!