Everysport Media Group
I SAMARBETE MED EVERYSPORT

Everysport Media Group: ”Vi har något stort på gång”

Lästid: 5 minuter

SvenskaFans, FotbollDirekt, Hockeysverige och Elite Prospects… Ringer det en klocka? Med över två miljoner besökare i veckan har Everysport Media Group blivit fansens vardagsrum och bästa vän.

Med några av Sveriges starkaste varumärken som varje vecka når flera miljoner besökare vill Everysport Media Group skapa den moderna media-affären.

– Vi har något stort på gång. Det är mycket nytt folk och alla har kommit in väldigt bra. Vi har byggt upp en driven kultur som alla bidrar till, säger Hannes Andersson, vd för Everysport Media Group.

Att något är på gång märker man redan när man kliver in i lokalerna på Gamla Brogatan. Det är uppsluppet hos den börsnoterade mediagiganten som har klivit in i 2019 med full fart.

– I början på 2018 hade jag en tydlig bild av var vi skulle landa i slutet på året, men vi överträffade de förväntningar vi hade. Nu har vi återigen en bild av var 2019 ska ta oss. Men det kan också ta oss till en helt annan nivå.

Vad ser du för utmaningar under året?

– Nu ska vi på riktigt börja skörda det vi har sått. Vi köpte frön och vi planterade dem. Nu har de vuxit och det är nu vi på riktigt får se effekterna av det arbete vi faktiskt har lagt ner. Det är både en komplex och en spännande process.

Att skapa ett bolag som först presterar och sen pratar har varit en av Hannes målsättningar sedan han tog över för 1,5 år sen.

– Vi ska inte vara fotbollsspelaren som pratar om att bli bäst i Sverige men som slutar som inhoppare i Mjällby. Vi ska först ta platsen i landslaget. Sen kan vi prata om vad vi har presterat och det är ett medvetet vägval som vi har gjort.

Everysport ser sig själva som ett tillväxtbolag men med en tydlig struktur och en utmaning är att faktiskt kapitalisera på den trafik som man genererar varje vecka.

– Där har vi också jobbat fram en mängd nya lösningar på hur vi verkligen optimerar affären, där ett exempel är vår slutkundsaffär. Dels med premiumjournalistik för media men också premiumfunktionalitet för Elite Prospects och unik information i form av speltips.

Vad gjorde ni under 2018 som du blev mest överraskad av?

– Det var nog den fart som Elite Prospects tog i USA och Kanada, där vi under året växte med över 50%. Samtidigt har vi redan nu, bara två månader in på året, fortsatt växa med över 50% så vi har slutat att sätta trafikmål på det sättet och hittar nya sätt att värdera produkten.

Öppnat kontor i USA

Att Nordamerika har vuxit i en rasande fart har också gjort att man vid årsskiftet startade upp ett kontor i Tampa med Peter Sibner i spetsen som tidigare var affärsområdeschef för media på kontoret i Stockholm.

– Det är väldigt viktigt för oss att vara på plats med tanke på närheten till hockeyns epicentrum, berättar Peter.

Och att Peter är på rätt plats med rätt bolag i ryggen råder det inga tvivel om. Den kulturen som Hannes pratar om genomsyrar hela mitt samtal med Peter.

– Ända sedan jag började som hockeykrönikör för många, många år sen har jag förstått att det finns många drömmar att realisera här om man jobbar tillräckligt hårt.

Närheten var också en avgörande faktor när man under 2018 fattade beslutet att ett kontor skulle öppnas.

– Det ger oss chansen att ta tillvara på de marknadsmöjligheterna som finns för Elite Prospects som faktiskt är en av världens mest populära sidor för hockeyintresserade.

Med tanke på den uppskattning och den kännedom som Elite Prospects har, med över en miljon besökare varje vecka, så är det ofta en bra dörröppnare i hockeyvärlden. Och planen är att expandera kontoret i takt med att affären växer.

– Vi vill verkligen bygga ESMG USA som bär flaggan genom kontinenten. Det ska bli kul att bygga ett eget team här som kan jobba mot högt uppsatta mål.

Att flera delstater har börjat godkänna spel är inte heller till en nackdel för Everysport. Som på ett eller annat sätt jobbat med alla de stora spelbolagen i Sverige.

– Till slut blev det en no brainer att öppna kontor här. De möjligheter vi har att utveckla vår affär här är för bra helt enkelt, förklarar Peter.

En annan affär som tagit fart sen årsskiftet är den rörliga delen där Everysport rekryterade tre rutinerade personer med Max Andersson, ny affärsområdeschef för media, i spetsen.

– Jag kommer från Viaplay och MTG där jag jobbat med innehåll i sju år, säger Max.

Hur kommer det sig att du tackade ja till det här?

– När Hannes beskrev hur han vill bygga framtidens media passade det bra med hur jag vill arbeta och vad jag vill satsa på. Det finns heller inget arv att förhålla sig till när det gäller den rörliga delen. Vi sitter med en tom canvas och det känns helt underbart, utvecklar Max.

Under 2019 kommer Max leda utvecklingen av Everysports alla plattformar när det gäller rörligt innehåll och året har börjat bättre än väntat.

– Vi träffade väldigt rätt under januari och februari och jag är säker på att vi kommer fortsätta träffa rätt under 2019.

Kan du ge något exempel?

– Att vi på en vecka planerade för en full bevakning av januariturnén för landslaget, startade en ny intervjuserie med Patrick Ekwall och att vi dessutom följde sju Allsvenska klubbar på plats under försäsongsturnén. Jag har jobbat med OS tidigare och det här kändes som ett mini-OS. Det blev en succé.

På vilket sätt?

– Dels genom de mål vi satte upp för den trafik vi ville att det skulle locka. Men också den vilja vi såg hos våra affärspartners att vara med och göra det möjligt.

Att ha en sponsor i ryggen när man gör liknande koncept är inga konstigheter och inget nytt. Men att hitta nya vägar för att kombinera budskap är ofta en balansgång och Max tycker att de har hittat balansen.

– Det är faktiskt något jag är stolt över.

Hur menar du när du säger att du är stolt?

– För mig är det ett kvitto på att de produkter vi erbjuder har hög igenkänningsfaktor och en tydlighet. Samtidigt är det viktigt att inse att det finns mycket utvecklingspotential hos våra produkter. Sen jobbar vi hela tiden på att förbättra dem.

Hur kommer ni jobba med det under 2019?

– Vi kommer jobba mycket med löften. Alla som på något sätt kommer i kontakt med våra produkter ska veta vad de kan förvänta sig. Det tror jag är jätteviktigt.

Everysport ser sig inte själva som ledande men tar gärna en utmanarposition med sin nybyggarmentalitet. Och det är något som Max trivs med.

– Jag gillar att jaga, det är spännande, och att vi jagar på flera fronter gör det bara ännu roligare. Först Sverige, nu USA och sen måste vi titta på vilka marknader vi ska in i framöver, avslutar Max.

Att Everysport Media Group är djupt rotade inom sport och spel råder det inga som helst tvivel om. När jag avslutningsvis frågar Hannes hur han vill beskriva Everysport tänker han en stund innan han svarar.

– Många kallar oss ett sporttech-bolag. Men även om vi i viss mån är det har ESMG många starka ben som vi står på. Vi har ett produkterbjudande av sportmedia, spelinformation och sportdata som få kan mäta sig med. Men även en unik position både i Sverige och på de marknader vi nu etablerar oss.

Everysport är listade på Spotlight. Är du intresserad att veta mer om bolagets satsningar kan du göra det här.