Mats Johansson, vd Nexar
I samarbete med Nexar Group

Nexar har antagit utmaningen – ska underhålla generation Z

Lästid: 5 minuter

Nexar Group vill bli företaget som underhåller den svårflörtade generation Z. Med nya koncept förbereder de sig för att växa och vill ha med dig på resan.

Det är blåsigt och kallt i Stockholm när jag möter upp Mats Johansson, vd på Nexar. Kylan verkar dock inte påverka Mats humör istället märks det tydligt att det finns ett lugn runt honom när vi slår oss ner på tionde våningen, i första Hötorgsskrapan, för att diskutera bolagets nyemission. Han har bara en timme över för intervjun innan han ska vidare till möten om nya koncept för bolaget.

– Det är verkligen full rulle. Vi arbetar ständigt med att komma på nya koncept som vi vill lansera. Efter det här ska jag iväg på flera spännande möten, berättar Mats.

Som alltid när det kommer till investeringar är det viktigt att veta vem som är ansiktet utåt för bolaget. Jag ställer därför Mats frågan om hans bakgrund som entreprenör.

– Jag har varit med och satt upp ett antal bolag under min karriär. Bland annat var jag med under starten av det bolaget som senare skulle heta Seamless distribution. När jag valde att sluta där 2006 hade jag varit med och tagit bolaget till drygt 20 marknader i Europa, Asien och Afrika. Innan dess så jobbade jag 10 år inom medieindustrin för bolag som Metro och TV4. Detta har lagt en stabil grund som nu inneburit att jag åter får vara med och driva ett så intressant startup-bolag, som Nexar är, framåt.

Hur började din resan på Nexar?

– För ungefär tre år sedan kontaktades jag av några från Nexars styrelse som frågade om jag hade möjlighet att hoppa på uppdraget som vd för bolaget som då hade varit verksamt i ett par år. Att jag, med ett enormt musikintresse, fick chansen att vara vd på ett bolag som arbetar med just mitt intresse är både en morot och väldigt givande.

Många känner till musikbranschen, men oftast är det svårare att greppa vad ett bolag, likt Nexar, får sina inkomster från. Men tittar man på Nexar och sen på Mats så finns det en klar bild varifrån pengarna ska komma.

– Nexar Group som bolag står på framförallt två ben. Det ena är egna medieformat som vi utvecklar och de är i första hand inriktade på generation Z, det vill säga åldern 13 till 25. Utöver det har vi även ett stort fokus på våra egna artister som vi arbetar aktivt med för att bygga upp.

Hur ser organisationen ut?

– Vår hemmabas finns i Stockholm men vi har även kontor i Valencia och London. Kontoren är lite olika sett till hur de agerar mot marknaden. I Sverige så ligger främst fokus på strategi- och IR-arbete då vi är noterade på NGM. I Spanien ligger istället fokus på produktion och i England premieras det kreativa samt att utveckla vår musik “hub” i London.

 

Vi har som mål att underhåll den målgruppen som är svårast att underhålla

 

Generation Z räknas ofta som den målgruppen som är svårast att nå, men det är inte något som skrämmer varken Mats eller Nexar.

– Vi har som mål att underhåll den målgruppen som är allra svårast att underhålla. Generation Z är den åldersgruppen som i särklass flest vill nå ut till men oftast misslyckas med att göra.

Varför är den målgruppen svåra att nå ut till?

– Pratar vi mediekonsumtion för de som är mellan 13 och 25 så är de inte alls som för tio år sedan och det är absolut inte som för trettio år sedan. Generation Z väljer sällan att hålla sig till en tidning eller en tjänst utan hoppar mellan plattformar. För denna målgruppen är det inte själva plattformen som är viktig utan vad de möts av. Detta tillsammans med problemet att trender kommer och går väldigt fort gör det otroligt svårt för företag att hänga med i svängarna.

Hur ska ni locka målgruppen till era format?

– Vi ska fortsätta att producera mer underhållningsformat med framförallt musikinriktning. Här vet vi att vi är starka, där vi exempelvis i Spanien genomfört två säsonger av programmet Aim 2 Fame. 2019 gör vi dock ingen inspelning av programmet utan fokuserar på ett nytt koncept som heter Infinity som vi tror kommer bli en spetsig och bra produktion som lockar stor publik från målgruppen.

Det är tydligt att Infinity är av hög prioritet för bolaget. Mats talar länge och passionerat om både konceptet och dess produktion.

– Hela programmet är uppbyggt kring intressen för generation Z. När produktionen nu startar i maj kommer det dels vara ett tiotal musiktalanger på plats och dels kommer det vara lika många influencers. Dessa influencers har stora grupper med följare som de når ut till och därför kommer även vi att nå ut till en rad olika målgrupper med olika intressen inom åldersspannet. Jag kan inte annat än anse att det är bäddat för succé.

Hur tjänar ni pengar på ett koncept som Infinity?

– Flyger Infinity som vi har tänkt kommer verksamheten bli lönsam. Det stora målet är att få en respons i form av en spridning på fem till tio miljoner visningar. Det kommer i sin tur leda till att vi kan samarbeta med ännu fler sponsorer som vill nå målgruppen eftersom vi då har ett unikt erbjudanden på mediemarknaden som de kan ta del av mot betalning.

Utöver Infinity, hur ska företag öka sin lönsamhet?

– Våra nuvarande medieformat är bra och vi fortsätter att utveckla fler. Sen fortsätter vi även att arbeta med att hitta musiktalanger som vi marknadsför som artister. I dagsläget har vi tre artister signade, Sweeney samt Hybrid och Dila som båda kommer från vårt första medieformat Aim 2 Fame.

För att fortsätta att utvecklas och driva nya koncept framåt behöver bolaget få in ny finansiering. Finansiering som tidigare visat sig vara lyckosamt för bolaget som med emissionspengar lyckades vända Valencia-kontoret till lönsamt. Nu vill man använda samma recept igen och har därför gått ut med att man genomför en riktad nyemission.

– Vi genomför en nyemission för att bolaget behöver pengar för att kunna fortsätta att expandera. Här är vi inte unika utan startups behöver pengar för att kunna växa. Det som är intressant är att vi nu har ett lönsamt bolag i Spanien som tidigare kostade pengar men det lyckades vi med hjälp av en tidigare emission vända till lönsamhet.

 

Om tio år är vi ett etablerat och ansett mediehus

 

Vart ska pengarna från denna nyemissionen gå till?

– Det är tre delar som är viktiga. För det första ska vi sjösätta formatet Infinity, sen ska vi även fortsätta med vår artistutveckling. Slutligen har vi även öronmärkt pengar till nya projekt som vi tror kommer höja bolaget till nya nivåer.

Om du får drömma, vart är ni om tio år?

– Om tio år är vi ett etablerat och ansett mediehus. Vi har exempelvis Infinity på ett 20-tal marknader samtidigt som vi har ett 20-tal signade artister, där tre till fyra är riktigt namnkunniga. Sen är vi självklart ett mycket lönsamt företag.

Nexar genomför i skrivande stund en företrädesemission. Du kan teckna aktier till och med den 29 mars. Läs mer om emissionen här!

Här kan du lyssna på Nexars tre signade artister: HybridDilaSweeney.