Featured Video Play Icon
I ANNONSSAMARBETE MED MYFC

myFC: ”Vårt mål är en grönare framtid”

Lästid: 4 minuter

myFC vill vara med och skapa en grönare framtid utan fossila bränslen. Nu genomför bolaget en företrädesemission och vill ha med dig på resan.

Kan du tänka dig en framtid där vatten är en av huvudkomponenterna till att våra bilar rör sig framåt? Det kan myFC med vd:n Björn Westerholm i spetsen.

– Det är ju alla människors dröm att kunna köra med vatten i tanken. Vilket vi på myFC möjliggör, med hjälp av ett fåtal andra komponenter, säger Björn Westerholm till Börshajen.

Björn har verkat inom myFC i närmare 12 år och har en gedigen karriär med flera techbolag på sitt CV. Samtidigt var inte vd-rollen i myFC till en början ett självklart steg i karriären.

– Möjligheten med myFC dök upp när jag 2007 letade efter nya investeringsmöjligheter. Då hittade jag myFC på KTH i Stockholm. Jag förstod från första stund att det fanns en enorm potential i bolagets teknik och kände att jag vill hjälpa grundaren att få ut den på marknaden. Från början var inte tanken att jag skulle bli vd men när jag väl kom in bolaget och det nästan höll på att gå i konkurs, så slutade det med att jag tog den rollen. Vilket blev lyckosamt för på endast sju år så tog vi myFC från labbet på KTH till börsen.

Vad är din drivkraft?

– Jag vill kunna göra något som i slutändan genererar skillnad för hela samhället. Och det känner jag att vi på myFC gör.

myFC – två olika marknader med samma produkt

myFC utvecklar teknologi där batterier och bränsleceller samexisterar. På så sätt att de laddas med ett grönt, vätgasskapande bränsle bestående av vatten, salt och reaktionskomponenter. Totalt har myFC tagit fram tre produkter till smartphone-industrin: LAMINA MAX, LAMINA INcase och JAQ Hybrid. Men deras kanske allra viktigaste produkt är LAMINA REX som vänder sig till fordonsindustrin. Det är även denna produkt som just nu är företagets trumfkort.

– Det viktigaste med vår teknik är att den både är miljövänlig och ökar elbilarnas räckvidd. Med LAMINA REX gör vi biltillverkaren mindre beroende av batterier, vilket i sin tur gör bilarna billigare och kan hjälpa begränsa ”working capital” för bilföretaget.

Hur fungerar LAMINA REX i praktiken?

– Tekniken som vi använder oss av består i huvudsak av vatten, salt och reaktionskomponenter. De i sin tur blir till vätgas som bränsleceller i bilen sedan omvandlar till elektricitet.

 

Världens biltillverkare kan redan nästa år åka på miljardböter

 

Förklaring av LAMINA REX

 

Har ni testat LAMINA REX i en bil

– Vi startade projektet för två år sedan vilket renderade i att tekniken fullt integrerades i en BMW i3 och visades upp på Almedalsveckan 2018. Så svaret på frågan är ja och det fungerade utmärkt.

Även om det stora problemet för mänskligheten ligger i att vi förstör vår planet så har även biltillverkarna en molande huvudvärk som inte går över. Problemet? Utsläppen från nyproducerade bilar hålls inte inom ramen för vad som är tillåtet år 2020.

– Världens biltillverkare kan redan nästa år åka på miljardböter för att de inte möter de överenskomna kraven på minskade koldioxidutsläpp. Och här står vi med en teknologi som är lösningen på problemet. Självklart blir vi intressanta för hela industrin.

 

Vårt mål är en grönare framtid utan farliga utsläpp

 

BMW i3

 

Varför är ni lösningen på bilindustrins problem?

– Fordonsindustrin har trott att de kan bygga elbilar i högre takt än vad som sker i praktiken. Med hjälp av vår teknik så blir biltillverkaren både mindre beroende av batterier samtidigt som bilarna blir billigare att producera. För det stora problemet med elbilar idag är just bilarnas begränsade räckvidd och långa leveranstider på batterier.

Hur stort fokus har ni på miljön i ert arbete?

– För oss är det otroligt viktigt att sätt miljön i förarsätet, den teknik som vi nu utvecklar kommer att göra elbilar effektivare och därmed mer kommersiellt gångbara. Vår teknik producerar inte heller någon koldioxid vid förbränning utan istället så släpper bilarna ut ofarlig vattenånga. Vårt mål är en grönare framtid utan farliga utsläpp.

Nytt kapital ska göra bolaget starkare

myFC håller i skrivande stund på att ta in nytt kapital till bolaget. Anledningen till detta är främst för att kunna ta tillvara på det stora intresset från bilindustrin.

– Vi gör den här företrädesemissionen för att få in nödvändiga resurser. Resurser vi ska använda oss av för att kunna ta vara på den etablerade fordonsindustrins intresse för våra bränsleceller och bränslesystem. Vi behöver de här resurserna för att kunna utveckla bränslecellerna till den klass som möjliggör att vi ska kunna interagera med våra system i bilarna.

Vart ser du myFC i framtiden?

– Tittar vi på hur marknaden ser ut idag, så vill bilindustrins kunder ha elbilar samtidigt som politikern kräver elbilar. Därför finns det en kundmassa (bilindustrin) som vill ha ny teknologi för att klara av trycket och målen. Det innebär att förutsättningarna för att ny teknik måste integreras i dessa system är höga och vi tycker att vi har en attraktiv lösning. Jag är ganska säker på att vi inom tio år kommer ha gjort ett rejäla avtryck inom både fordon- och smartphone-industrin.

Vill du vara med på myFCs företrädesemission? Ladda då ner teckningssedeln här. Vill du istället teckna med hjälp av BankID? Då gör du det här! Emissionen pågår till den 24 april, 15:00.

myFC-logga

Företrädesrätt: För varje (1) befintlig aktie erhålls fyra (4) uniträtter. Det krävs fem (5) uniträtter för teckning av en (1) unit.
Emissionskurs: 1 SEK per unit. Courtage utgår ej.
Avstämningsdag: 2 april 2019.
Teckning genom betalning: Senast 24 april 2019.
Handel med uniträtter: Från 5 april 2019 till och med 18 april 2019.
Handel med BTU: Från 5 april 2019 till dess att erbjudandet är registrerat hos Bolagsverket.
Likviddag vid teckning utan företrädesrätt: Enligt anvisningar på avräkningsnota.
Offentliggörande av utfall: Så snart som möjligt efter teckningsperiodens slut.

myFC Holding AB är noterade på First North Stockholm. Vill du läsa mer om bolaget kan du göra det här!