Robert Andersson
I SAMARBETE MED ENLABS

Enlabs med nytt succékvartal – spelintäkterna ökar med 36 %

Lästid: 5 minuter

Robert Andersson, vd Enlabs i en öppen intervju om det nya succékvartalet och bolagets framtidsplaner ”Vi ser en otroligt ljus framtid framöver”.

Sista kvartalet 2018 blev en betydande succé för bolaget Enlabs, verksamt inom onlinespel och media. När Q4-rapporten presenterades tidigare i år visade bolaget en organisk tillväxt på hela 17,5 procent. Men trots det fina sista kvartalet 2018 var inte Enlabs, med vd:n Robert Andersson vid rodret, nöjda. Istället fortsatte succén i det första kvartalet 2019 med spelintäkter som ökade med hela 36 procent.

– Med den här rapporten så finns det inte så mycket mer att säga än att det är tydligt att vi har en otroligt ljus framtid att se fram emot, säger Robert Andersson, vd Enlabs.

Samtidigt som den svenska marknaden för spel och casino just nu är i ”gungning” så är det inte något som Enlabs märker av. Istället har bolaget efter flera år i Baltikum kunnat ta en ledande roll inom spelbranschen.

–Vår största marknad är Lettland, näst störst marknad är Estland och på tredje plats är Litauen. Det är ganska tydligt att vår kärnmarknad ligger i just Baltikum och det är där vi ser en stor potential att fortsätta växa oss ännu större och starkare.

 

På det här sättet når vi ut samtidigt som vi gynnar något som många är intresserade av

 

Vilka är Enlabs primära affärsområden?

– Enlabs är ett företag med tre ben. Huvudverksamheten är operatörsverksamheten, där varumärket Optibet är störst. Därefter har vi en mediedel som utgör ungefär en tiondel av bolaget. Slutligen är det tredje benet i verksamheten vår business to business-del. Alla dessa komponenter utgör tillsammans Enlabs.

Enlabs är noterade på svenska First North, men trots de starka banden till Sverige så har bolaget i skrivande stund inga planer på att starta upp något operativt i landet.

– Vi har varit väldigt tydliga med att vi skaffade en licens för att kunna vara aktiva om vi ser att marknaden utvecklas på ett positivt sätt. Men så som det ser ut just nu så är det i princip omöjligt att avgöra vart den svenska spelmarknaden är på väg. Kort och gott så är det en framtida möjlighet men inte mycket mer än så.

Ni har även börjat sponsra högsta fotbollsligan och hockeyligan i Lettland, varför?

– Lettland är en otroligt stabil marknad för oss, men det är även väldigt speciell. Speciell på så sätt att det är otroligt svårt att ta sig in på marknaden, men vi är redan där. Svårigheterna ligger i att man har förbjudit all spelreklam, det innebär att du får bara marknadsföra en produkt där produkten finns. Men samtidigt får du sponsra olika saker och inte avslöja öppet vad bolaget gör. Med den här sponsringarna når vi ut med vårt varumärke på ett diskret sätt samtidigt som vi gynnar något som många är intresserade av.

Q1 – ännu ett succékvartal

Det första kvartalet 2019 fortsatte Enlabs sin resa uppåt när man ökade organiskt en procent. Men även om det kan låta lågt för gemene man så måste man sätta det i perspektiv att bolaget fortsätter att bryta nya rekord.

– Gaming som är vår kärnverksamhet är verkligen vårt stora lokomotiv som både växer fint och ökar i takt. Inte minst har vi märkt att vårt val att skifta fokus från att erbjuda nya spelare bonus till att istället erbjuda den bästa produkten gett ringar på vatten och låtit oss utvecklas. Det syns till exempel på intäkterna växt mer än antalet aktiva spelare, vilket är ett bevis på att vi behandlar våra kunder på ett bra sätt.

 

Det är ett styrkebesked att ta fasta på

 

Ni ökar era spelintäkter med 36 procent, är det något ni hade förväntat er?

– Jag tycker att vi kan förvänta oss att vi ska växa framförallt med tanke på att vi är duktiga på vår kärnverksamhet tillsammans med att vi har otroligt stor kompetens inom bolaget.

Vad är du mest nöjd över med rapporten?

– Det är möjligheten att få uppnå ännu en milstolpe. Denna gången var det att vi för första gången på många år levererar en tillväxt mellan Q4 och Q1. Det om något är ett styrkebesked att ta fasta på inte bara för Enlabs utan även för alla våra aktieägare.

Vad ser ni för utmaningar de kommande kvartalet?

– För oss är den stora utmaningen att media tar mer tid att vända än vad vi faktiskt vill. Men vi har tagit ett långsiktigt beslut att använda oss av revenue share för att vända på det. Samtidigt så upptäckte vi att det blev mer märkbart på inkomster från de svenska affiliate-intäkterna efter allt som händer i Sverige just nu.

Kommer ni lyckas vända media?

– Vi kommer att vända media, det finns inte ett uns av tveksamhet, men vi vill bara att det ska gå snabbare. Men det som är viktigt att ta med sig är skillnaden mellan resultatet i vår mediadel är 300 000 euro mellan Q1 och Q2, så hade vi accepterat det faktum att vi hade gjort som vanligt så hade intäkterna varit densamma fast med vinst. Det betyder att du hade kunnat lägga på 250 000 euro på vårt resultat, men då hade vi istället haft en döende medieverksamhet som inte hade funnits om ett år. Och självklart är bolagets horisont är längre än från kvartal till kvartal.

Hur nöjd är du över 2019 så här långt?

– Nöjd ska man aldrig vara men det jag är nöjd över är det fantastiska teamet bakom Enlabs som gör det här möjligt och hela tiden strävar efter att göra Enlabs produkter till något som kunder älskar och samtidigt gör våra aktieägare nöjda över resultaten.

Enlabs har siktet inställt på nya tillväxtmarknader

Spelbranschen kan vara otroligt lukrativ men efter de senaste förändringarna på den svenska marknaden kan det vara svårt att veta huruvida det verkligen är en bransch att gå in i eller inte. Här ser Enlabs sig själva som ett alternativ för de investerare som vill satsa på ett bolag inom den svenska börsen men som har sina operativa områden riktade mot andra marknader.

– För det första så är vi helt reglerade i Baltikum med ett fungerande ekosystem där de licenserade spelarna tjänar pengar, samtidigt så är det en marknad som växer fort och det finns en stor stabilitet på marknaden. Därför är Enlabs en bra möjlighet för de som är intresserade av våra affärsområden men samtidigt inte vill vara låst till den svenska spelmarknaden.

Har ni planer på att expandera er till andra marknader?

– Det är viktigt att förstå att vi på Enlabs aldrig är nöjda, så självklart vill vi hela tiden expandera. Bland annat så har vi blivit intresserade av den reglerade tillväxtmarknaden i Vitryssland som verkar ha sunda fundamenta, hyfsat lika de i Baltikum. Och som jag nämnde innan, bolaget har en otroligt fin tid att se fram emot med ett kompetent team som kommer kämpa för att uppnå nya mål och samtidigt bryta ny mark.

Enlabs, Entertainment Laboratories. Är ett bolag med ben inom tre affärsområden: Gaming, Media och Solutions. Bolaget har kontor i Tallinn, Riga, Vilnius, Malta, Marbella och Stockholm. Bolaget innehar nationella spellicenser i sju länder. Enlabs är noterade på First North, är du intresserad av att veta mer om bolaget hittar du deras hemsida här.