Anders Brinck, Shortcut Media Group
I SAMARBETE MED SHORTCUT MEDIA

Shortcut Media Group: ”Vi har en organisk tillväxt på 25 procent”

Lästid: 6 minuter

Filmproduktionsbolaget Shortcut Media Group har de senaste åren växt fram till ett stjärnskott inom svensk mediaproduktion. Tillsammans med vd Anders Brinck blickar företaget nu mot större utmaningar både i Sverige och utomlands.

Det är en av få soliga och varma dagar i maj när jag träffar Anders Brinck i centrala Stockholm för att diskutera Shortcut Media Group. Bolaget har nyligen proklamerat ett succékvartal och det är svårt att missa, inte minst på Anders stora leende, att det går bra för företaget.

– Vi har visat jättefina siffror efter ett konsolideringsår 2018. Det är svårt att inte vara nöjd när allting nu pekar åt rätt håll. Första kvartalet för 2019 ligger vi bättre till än de mål vi satt för 2019, på både tillväxt och marginal.

Shortcut Media Group är en grupp av flera specialiserade team som tillsammans skapar en helhetspartner inom rörlig bild. I och med det breda spektrat de verkar inom så kan de möta de flesta kunders efterfrågan av film. En egenskap få företag kan mäta sig med.

– Vi följer marknaden och förändrar oss efter våra kunder. Det tillsammans med ett fantastiskt team har gjort oss till en av de största spelarna i branschen.

Shortcut Media Group ute på fältet

Anders Brinck – tillträder vd-posten 25 år gammal

Anders Brinck började på Shortcut Media Group när han var blott 25 år gammal. Valet var lätt efter att han hade blivit headhuntad för uppdraget av en rekryteringsfirma. Men det var inte givet att mediabranschen skulle bli scenen för Anders, istället låg framtiden som investmentbankir framför fötterna.

– När jag blev kontaktad jobbade jag på investmentbank sen några år tillbaka, ett jobb jag trivdes jättebra med. Men när jag ganska tidigt i min karriär blev kontaktad för det här uppdraget var det svårt att tacka nej – inte minst möjligheten till delägarskap lockade. Det var bara att blunda och hoppa, säger Anders med ett leende.

Hur var det att bli vd utan någon tidigare erfarenhet av yrket?

– Jag märkte ganska fort att det som jag trodde skulle vara hyfsat lätt egentligen var ruskigt svårt. En anledning till detta var att teamet var väldigt ungt, när jag kom in var snittåldern runt 24 år på företaget. Vi hade få kunder vilket tillsammans med våra små resurser blev en rejäl utmaning. När vi efter ett år fick in två väldigt erfarna personer i teamet så kom även resultaten, något som i sin tur ledde till att vi fick snurr på hela verksamheten.

Hur har bolaget utvecklats sedan du kom in?

– Dels har vi växt snabbt organiskt, dels har vi förvärvat fem bolag. Vi har dubblat verksamhetens storlek nästan en gång per år i snitt och vi tjänar pengar. Det har fått organisationen att ta en självklar position i branschen. Sen tog vi bolaget till börsen vilket varit en spännande resa i sig.

Anders Brinck med kollegor vid noteringen på Spotlight

Vad är det bästa med koncernen?

– Med risk för att bli klyschig skapar den snabba utvecklingen möjligheter för oss alla i verksamheten att kunna växa tillsammans med bolaget. Det allra bästa för mig personligen är att ha ett omväxlande jobb som man älskar i stort sett varje minut. Vilket helt är tack vare de fantastiska kollegor och kunder som omger en varje dag.

Vad gör en så ung vd när han inte jobbar?

– Jag tänker nog ofta på jobbet, eller rättare sagt arbetet pågår på något sätt hela tiden. Men när jag inte sitter på kontoret så tränar jag gärna eller omger mig med nära och kära. Jag har även intresse för jakt, gillar en rad lagom nördiga spel av olika slag och har tidigare flugit sportplan. Framförallt träningen och det sociala är ett ovärderligt komplement om man har högt tempo på jobbet.

Innan karriären tog fart studerade Anders på Handelshögskolan i Stockholm och spenderade en av terminerna i USA. En termin som lärde honom vikten av praktisk erfarenhet i både större och mindre sammanhang.

– I USA får du betyg för hur mycket bättre eller sämre du är på att exempelvis förhandla, jämfört med dina kurskamrater. Det är väldigt osvenskt att du får betyg på bekostnad för dina kurskamrater. Det var väldigt nytt för mig, men även lärorikt, för alla gjorde det och därför kämpade man för att bli bäst varje sekund i klassrummet.

Hur gick det för dig?

– Given följdfråga… Jo, men det gick ganska bra, två betyg var näst bäst och resterande var topp. Men då ska det erkännas att jag taktikvalde en del kurser som jag redan hade pluggat på Handels, säger Anders med ett skratt.

Första kvartalet – bästa starten hittills

Det första kvartalet 2019 visade Shortcut Media Group fina siffror. Bolaget gjorde ett av sina bästa Q1 någonsin. Men trots den fina tillväxten hoppas Anders att det kan finnas mer kvar att ge.

– Först och främst är det viktigt att komma ihåg att vi nästan alltid har både växt och kunnat visat positiva resultat, med en viss dipp under 2018. Då gjorde vi mycket effektiviseringar. Arbetet förra året har gett resultat och det ser vi i år. Inte minst i senaste rapporten.

Vad var orsaken till att 2018 blev ett tuffare år för verksamheten?

– Förra året var ett konsolideringsår, vilket var nödvändigt. Som aktieägare kan det kännas tråkigt när siffrorna inte visar det man kanske hade hoppats på. Dock ska man ta med sig att vi fick massor av saker på plats förra året som gör att vi nu är redo att fortsätta växa med lönsamhet.

Vad är ni mest nöjda över i rapporten?

– Det är många saker som är roliga med den här rapporten. Men självklart är den organiska tillväxten på 25 procent något som vi gläds extra mycket åt. Marginalerna fina, vårt kassaflöde är starkt samtidigt som alla verksamheter går bra. Det tillsammans summerar ett första kvartal som vi är mycket nöjda över.

Med en fin organisk tillväxt de senaste åren har bolaget kunnat växa till runt 65 heltidsanställda, med ett utarbetat mål att varje år växa ytterligare tio procent. Med det här i bakhuvudet spår Anders att Shortcut har en spännande resa framför sig.

– Vi omsatte drygt 18 miljoner första kvartalet i år. Förra året låg vi på strax under 60 miljoner på helåret. Målet i år är tio procent tillväxt, så 25 procent så långt ger oss en bra start. Men samtidigt ska vi både vara ödmjuka och fortsätta vilja utvecklas. Dels i vår nuvarande verksamhet, dels ser vi fortsatt stora möjligheter till fler förvärv.

Hur ser ni på tillväxt utomlands?

– Bond Street, gruppens största bolag, vann två viktiga kundavtal i Norge respektive Danmark som trädde i kraft nu i januari. Det var ett stort och viktigt steg för oss på den internationella arenan. Vi kommer fortsätta att gräva där vi står, samtidigt som vi självklart håller ögonen öppna efter fler pan-Nordiska affärer.

Priser hos Bond Street

Varför är en investering i Shortcut Media Group intressant?

– Vi har alltid jobbat inom rörlig bild, en bransch som växer explosionsartat. Det är inte något som jag bara säger – all data pekar på det. Självklart växer inte alla delar inom branschen lika fort, men vi har historiskt i regel lyckats positionera oss väl. Dessutom har resultaten nu börjat peka uppåt ganska ordentligt, medan aktiekursen inte riktigt hängt med. Sen tror jag det är en fördel att runt 50 procent av koncernen ägs av personer i verksamheten. Då ror vi alla åt samma håll.

Vad ser ni för utmaningar i framtiden?

– Branschen är snabbt föränderlig, vilket både skapar utmaningar och möjligheter. Det handlar om att hela tiden positionera sig rätt. Här gäller det att stå på tå och även om vi lyckats bra historiskt gäller det att fortsätta ha örat mot rälsen. Som exempel innebär alla växande digitala och sociala kanaler massor med möjligheter, men om man inte följer med i den utvecklingen finns risken att bli ifrånkörd.

Vart är bolaget om tio år?

– Jag är övertygad om att vi kommer vara betydligt större, ha en starkare internationell närvaro och att vi kunnat befästa vår position på den svenska marknaden ytterligare. Både inom de segment vi jobbar inom nu och inom nya, snabbväxande segment.

Om du får drömma?

– Då är vi den självklara marknadsledaren i Sverige och gärna i ett par länder till. Personal och kunder ser alltid oss som det naturliga förstavalet.

Shortcut Media Group är listade på Spotlight. Vill du veta mer om bolaget, hittar du deras hemsida här.