Ambia Trading Group
I SAMARBETE MED AMBIA

Ambia Trading Group växer – förvärvar Apple-återförsäljare

Lästid: 5 minuter

Ambia Trading Group, det småländska investmentbolaget med inriktning på detalj- och partihandel, växer. Och man gör det genom att förstärka sin marknadsposition med hjälp utav förvärv av Apple-försäljaren Digital Inn.

När jag når Marcus Andersson, vd på Ambia Trading Group sitter han i ett soligt Vimmerby. Marcus är nöjd över Ambias framskrida förhandlingarna att förvärva Digital Inn. Målet är att bolagskoncern ska kunna ta en större position på marknaden. Nu vill bolaget att fler ska bli en del av tillväxtresan mot toppen.

– Förvärvet av Digital Inn stärker inte bara vår position på marknaden utan gör det även lättare för oss att synka ihop våra andra bolag med varandra. Vår förhoppning är att fler investerare ska förstå de potentiella framgångarna vi kan nå med Digital Inn i vår koncern och att de ska vilja vara med oss när vi bygger bolaget vidare mot toppen, säger Marcus Andersson.

Marcus Andersson – maskiningenjören som blev framgångsrik vd

Innan Ambia grundades fanns det flera vägval som kunde tagit Marcus liv i olika riktningar, men entreprenörsådra fick honom tillslut att rikta fokus mot retailbranschen.

– Jag utbildade mig till maskiningenjör i Linköping och trodde att jag hade framtiden utstakad. Efter studierna flyttade jag till Åtvidaberg och arbetade ett tag som konstruktör för maskinutrustning. Men sen kallade ”plikten” och jag beslutade mig för att flytta hem och ta över familjens fastighetsbolag. Även om jag trivdes med arbetet på familjeföretaget så hade jag andra ambitioner varför jag samtidigt startade en liten konsultverksamhet som grundade sig i det jag hade lärt mig i Åtvidaberg.

 

Finanskrisen kom med goda avsikter

 

Ambia – från finanskris till en lysande idé

Konsultverksamheten utökades med flera anställda och bolaget tog en ny riktning. Istället för maskinutveckling riktade bolaget in sig på att bli ett av Sveriges första varuhus online.

– År 2003 började vi sälja enklare mobiltillbehör, Mp3-spelare och hemelektronik på nätet. Hela grundtanken var att driva ett internetbaserat varuhus där vi utöver elektronik senare började sälja även jaktprodukter och bilfälgar. 2008 startade vi en fysisk butik med samma koncept. Sen kom finanskrisen med goda avsikter för oss.

2008 är finanskrisen i full gång, men den påverkade varken Marcus eller hans företag negativt, tvärtom lyckades man istället lyfta bolaget genom att förvärva en leverantör av tv-apparater.

– Varuhuset som gick under namnet Intropris hade en leverantör som försåg oss med platt-tv från andra Europeiska länder, där priserna var betydligt lägre än i Sverige. Men finanskrisen slog hårt mot leverantören som höll på att gå omkull, så då såg vi vår chans att även ta en del av den marknaden med större inkomster som mål.

Vad innebar uppköpet för verksamheten?

– Vi drev under en lång tid det här bolagen separat och innan vi fick igång verksamheten så löste vi alla problem som leverantören hade haft under åren. Men i slutändan mynnade det ut i att vi kunde lösa alla problem som fanns och då hade vi ett leverantörsavtal med Dustin vilket i sig var väldigt stort.

2014 – Ambia Trading Group noteras och fortsätter växa

2014 noteras Ambia Trading Group och med det blir de båda bolagen ett.

– Uppköpet gav ringar på vattnet och 2012 var vi leverantörer för de flesta retailbolagen. Detta ledde till att vi i maj 2014 kunde slå ihop verksamheterna och notera de under ett nytt bolag, kallat Ambia Trading Group.

Vad var målet vid noteringen?

– Grundtanken har hela tiden varit att fortsätta att växa inom retail men på sikt inte bara fungera som trader utan även vara distributörer på fler marknader. Det är även något som vi lyckats med och har följaktligen även kunnat öka vår omsättning genom åren.

Efter noteringen fortsätter Ambia att växa och under hösten 2014 görs ytterligare ett förvärv, denna gången med fokus på fotobranschen.

– Hösten 2014 gjorde vi ytterligare ett bolagsförvärv. Denna gången var det bolaget Björketorparn som tidigare varit distributör inom fotobranschen. En bransch som vid tidpunkten hade en nedåttrend, men vi såg det värde som fanns i bolagets kundkontakter, kundregister och e-handelslösning som vi sedermera kunde integrerar i våra egna verksamheter.

Hur har resan sett ut sedan 2014?

– Vi har hela tiden fortsatt att förvärva bolag, dels för att stärka vår position och dels för att bredda vår marknad. Exempelvis blev vi 2015 kontaktade av en företagsmäklare som hade fått i uppdrag att sälja en distributör inom förbrukningsvaror för kontor. Bolaget visade sig vara Isolda som vi hade arbetat med sedan tidigare. Det hela slutade med att vi genomförde ett förvärv av både Isolda och dotterbolaget Selector logistik. Bolagsförvärven satt vi sedan samman med det tidigare köpet av Björketorparn och kunde på så sätt nå en enorm marknad.

Förvärvar Apple-återförsäljare – stärker och befäster sin position på marknaden

Precis som vid noteringen fortsätter Ambia än idag på inslagen väg, det vill säga att växa. Precis som tidigare år gör bolaget det genom ytterligare ett förvärv, denna gången med målet att stärka sin position på marknaden ytterligare. Bolaget? Digital Inn.

– Det som är intressant med förvärvet av Digital Inn är att bolaget främst inte är inriktat på konsumenter utan istället små till medelstora företag. Samma företag som Isolda-företagen arbetar med när det kommer till exempelvis skrivar- och nätverksprodukter. Med det här förvärvet kommer vi ytterligare ett steg närmare slutkund samtidigt som vi kan erbjuda ett bredare sortiment av både varor och tjänster.

Hur ser lönsamheten ut för Digital Inn?

– Vi ser att vi med det här förvärvet har en intressant möjlighet när det kommer till att öka i volymerna i Digital Inns fysiska butiker men också ett fortskridande arbete när det kommer till den befintliga e-handeln. Därför kommer lönsamheten bli god inte bara för Digital Inn utan även för våra andra dotterbolag i koncernen.

När genomförs köpet av Digital Inn?

– Vi äger sedan i maj 37,1 procent av bolaget och har nyligen lagt ett bud på resterande aktier och hoppas att alla förutsättningar är enligt med Ambias riktlinjer. Vi kommer därefter att tillträda som ägare någon gång mellan första juli till sista september i år.

 

Vi räknar med att omsättningen landar på 1,5 miljarder

 

Ni genomför nu en nyemission, varför?

– Syftet med nyemission är i huvudsak för att ta in mer pengar till Isolda-bolagen, som är i en tillväxtfas. Samtidigt befinner sig bolagen i en position där det krävs kapital för att ta det där steget. Kapital som behövs för att vi ska kunna erbjuda ett bättre utbud med större lagerhållning till både nuvarande men även framtida kunder. Självklart är nyemissionen även riktad för att stärka Digital Inns ställning i Sverige samt att investera ytterligare för att ta bolagskoncernen till nya nivåer.

Hur ser er omsättning ut?

– Vi har sedan notering gått från en omsättning på knappt 200 miljoner kronor till att idag omsätta strax under en miljard kronor. När vi nu genomför förvärvet av Digital Inn så siktar vi på ytterligare ökad omsättning, där vi räknar med att landa på en total omsättning om 1,5 miljarder kronor.

Vad är nästa steg för Ambia Trading Group?

– Vårt långsiktiga mål är att fungera som ett nav för de varuflöden som vi levererar. Det ska fungera på så sätt att vi kontrollerar hela flödet från lagerhållning för den nordiska marknaden till slutanvändare och då med fokus på företagskunder.

Hur ser du på Ambias framtidsutsikter?

– Ser vi det ur ett perspektiv om fem år så hoppas jag att vi har en väldigt tydlig plats på den nordiska marknaden som gör att när en tillverkare söker sig ut på marknaden så ska man veta att vi är en bra partner att arbeta med.

Ambia Trading Group är noterade på Spotlight Stock Market sedan 2014. Vill du läsa mer om bolaget och dess dotterbolag kan du göra det här!