GoldBlue
I SAMARBETE MED GOLDBLUE

GoldBlue har siktet inställt – ska växa på miljardmarknaden

Lästid: 6 minuter

GoldBlue hade ett kämpigt 2018 där problem med betaltjänster i Kina satte käppar i hjulen för bolagets fortsatta tillväxt. 2019 har börjat bra och problemen har kunnat åtgärdas. Nu har bolaget siktet inställt på att fortsätta växa på miljardmarknaden.

Det är midsommarvecka och solen skiner som aldrig förr när GoldBlues styrelseordförande Rune Löderup tillsammans med styrelseledamot Staffan Lindgren slår sig ner i Börshajens fåtöljer på tionde våningen i Hötorgsskrapan. Båda två var med och grundade GoldBlue hösten 2013 med målet att ta sig in på en marknad där europeiska bolag tidigare inte lyckats slå sig in ordentligt.

– När vi startade GoldBlue i Asien var det inte speciellt många europeiska bolag som etablerat sig på marknaden och än i dag är vi få europeiska aktörer i världsdelen. Det som gjorde den asiatiska marknaden så intressant när vi lanserade 2013 var att den var i samma skede som den europeiska marknaden var mellan åren 2007 och 2008. Idag har de tagit ikapp detta. Det finns inte så många europeer som driver spelbolag på denna marknad, och marknaden är stor, det är en en miljardmarknad med enorm potential, säger Staffan Lindgren.

Både Staffan och Rune har gedigna karriärer inom gaming och vet hur det är att bygga bolag från grunden. Det glittrar i ögonen på Staffan när han berättar om sin enormt lyckade affär med NYX Gaming Group.

– Jag växte upp inom ett stort amerikanskt bolag som arbetade med transaktionsteknologi för bank och finans. Det var av en slump som jag kom in på teknologi inom gaming och sportbetting. Men det visade sig att systemen och strukturerna inom de båda branscherna var precis likadana. Ett par år senare startade jag och några andra NYX Gaming Group som vi sedermera sålde, säger Staffan med ett leende.

Rune i sin tur har en gedigen karriär bakom sig med flera intressanta uppdrag. Bland annat jobbade han inom finansbranschen i över tio år innan han slutligen beslutade sig för att fullt ut fokusera på att starta egna bolag.

– Jag är ursprungligen från Norge men har varit verksam i Sverige sedan början på 1990-talet. Efter min studietid i Lund 1986-90 började jag jobba inom finansbranschen, mina första investeringar i onoterade bolag gjorde jag 1995. År 1999 började jag även att starta egna bolag och har sedan dess fortsatt på den banan, säger Rune.

 

Marknaden i Asien är enorm

 

Spelbranschen kan vara otroligt lukrativ om man träffar rätt. Men varför lockas egentligen grundarna av GoldBlue av branschen?

– Marknaden i Asien är enorm, det är verkligen en miljardmarknad. Vi lockas av branschen för att vi vet att framtiden finns där, det finns tex inte de licensproblem som många har i Europa. Vi jobbar med det vi gör för att vi tror på att det kan komma något positivt ut av det hela. Både för oss och våra aktieägare men självklart även för våra användare, säger Rune som får medhåll av Staffan som fyller i att alla som arbetar i branschen arbetar för att få ta del av uppsidan.

GoldBlue spelbolaget med stora visioner och en miljardmarknad framför fötterna

När GoldBlue grundades av de goda vännerna Rune och Staffan var det två visionärer med stor erfarenhet av branschen som gick samman för att applicera sina kunskaper i ett nytänkande bolag.

– När vi grundade GoldBlue använde vi vår erfarenhet för att ta reda på vad som var populärt i Europa samt vad som var populärt i Asien. Allt detta applicerade vi sedan på våra hemsidor. Tack vare våra tidigare erfarenheter kunde vi se att fokus där och då skulle läggas på den mobila tillgängligheten. Samtidigt fanns det en stor efterfrågan på framförallt två typer av spel i båda världsdelarna vilket gjorde att vi integrerade framförallt olika slots-spel samt livestreaming-spel på hemsidorna, säger Rune.

 

Målet – att bli ’The slot provider’ i Asien

 

Spelbranschen kan vara svår att förstå, så jag låter Rune konkret och enkelt förklara vad GoldBlue faktiskt gör.

– Vi är en speloperatör med säte på Filippinerna. Därifrån har vi lanserat spelsajter mot fem olika länder i Asien. Utöver detta har vi byggt upp en mjukvara under fem års tid som är vår egen plattformsteknologi. Mjukvaran har vi redan börjat leasa ut till andra spelbolag som vill verka inom samma marknad eller i andra länder som exempelvis Sydamerika eller Afrika.

Staffan sticker snabbt in och förklarar bolagets mål.
– Man får inte glömma bort att med tanke på att vi är ett av relativt få europeiska bolag på den asiatiska marknaden är målet att bli ”The slot provider” i Asien mot de yngre generationerna.

Varför är det viktigt att satsa på de unga spelarna?

– Kort och gott för att de är framtiden, det gäller att hela tiden se framåt. Men det är en svår målgrupp så det gäller att vara på tårna.

Nyemissionen ska sätta GoldBlue på kartan i Asien

GoldBlue håller i skrivande stund på att åtgärda de sista problemen som uppstod under 2018 och ser nu ljuset i tunneln. Visionärerna Rune och Staffan ser bakslaget som endast ett kort stopp på bolagets långa väg. Målen är fortsatt höga och visionerna inom de kommande åren är många.

– Vi hade jättefin tillväxt mellan åren 2014 till 2017, sen råkade vi ut för en ordentlig smäll där vi mot vår största marknad, Kina, tappade den för oss största betalkanalen. Men det var inte bara den betalkanalen som spärrades utan många andra också. På grund av detta fick vi använda oss av mindre stabila system vilket gjorde att vi tappade intäkter, vilket tyvärr påverkade vår tillväxt negativt.

Har ni löst problemen?

– Vi har åtgärdat problemen och börjar se ljuset i tunneln. Sen kan jag tycka att vi har fått lite väl mycket stryk, men så är det när man är noterad. Vi vet att vi i framtiden kommer se tillbaka på detta som ett stort problem som vi löste på ett tillfredsställande sätt.

 

Vi tog nyligen över en kundbas på över 20 000 kunder

 

GoldBlue vill fortsätta att växa och behöver därför ta in kapital. Kapital som ska göra bolaget både starkare och samtidigt öka deras marknadsföringskapacitet.

– De pengarna som vi tar in ska gå till framförallt marknadsföring, det vill säga för att öka vår kundbas. En del av pengarna som vi tar in ska även gå till rörelsekapital för att hålla bolaget flytande, tills dess att vi når ett positivt kassaflöde, förklarar Rune.

Hur ska ni nå ett positivt kassaflöde?

– Vi tog nyligen över en kundbas på över 20 000 kunder. En befintlig verksamhet som redan idag är lönsam. I och med detta så tror vi att vi kommer kunna nå ett positivt kassaflöde betydligt snabbare än vad vi tidigare hoppats på. Utöver det så måste vi fortsätta att nå ut till fler, det är så vi blir lönsamma, säger Rune.

Varför är en investering i GoldBlue, en intressant affär? 

– Vi har stora underliggande värden i bolaget. Dels så sitter vi på fyra varumärken, vi äger vår egen plattform där vi även har investerat mycket pengar och tid. Detta låter oss förändras precis efter våra egna planer och villkor, säger Staffan.

Rune flikar in och påpekar att bolagsvärde som erbjuds nu och är tio miljoner kronor, är väldigt lågt. Värdet kan jämföras med plattformsteknologin som bara den är värderad till 14,4 miljoner kronor i balansräkningen och då får investerarna alla spelsajter “på köpet”.

– I och med allt det som bolaget erbjuder så får man som investerare otroligt mycket för pengarna om man väljer att vara med i nyemissionen, säger Rune.

Framtiden – drömmar som ska bli sanna

GoldBlue är långt ifrån färdiga och nyemissionen vittnar om att bolaget vet att deras position på den asiatiska marknaden kan stiga avsevärt de närmsta åren. Både Rune och Staffan har drömmar om vart bolaget kommer vara i framtiden. Drömmar som de är säkra på att de kommer nå.

– Om fem år hoppas vi att ha en stor del av marknaden i Asien. Vi tror inte att vi kommer att klå de allra största bjässarna, men vi är säkra på att vi kan ta en stor del av marknaden och på så sätt vara ordentligt lönsamma, säger Rune.

Vad är dina tankar om framtiden Staffan?

– Inom tidsramen tio år så tror jag att vi är ett väletablerat bolag inom branschen. Jag tror det för att vi kommer satsa på framtidens betting. Det skulle kunna handla om att vi tar position inom både e-sport och eventuellt VR-spel. Jag drömmer om att vi i framtiden ska vara en aktör att räkna med inom underhållning för stora delar av Asiens millennials.

GoldBlue är noterade på NGM. Vill du läsa mer om bolaget kan du göra det här!