Hygienbolaget Essity kommer att höja priserna på produkter som toapapper framöver, skriver bolagets vd Magnus Groth i kvartalsrapporten. 

ANNONS

Essity gör en nedskrivning av bolagets stillgångar i Ryssland på cirka 1,4 miljarder kronor. Bolaget är nu på väg att lämna Ryssland. En effekt av det kan bli dyrare toapapper för oss, rapporterar Dagens PS.

”Essitys nettoomsättning i Ryssland 2021 uppgick till cirka 2,8 miljarder SEK, motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021”, skriver Magnus Groth i bolagets kvartalsrapport.

“Vi har genomfört betydande prishöjningar och ytterligare höjningar kommer att genomföras under kommande kvartal. I tillägg till detta har vi förhandlat om prishöjningar med kunder i Europa för att kompensera för den drastiska ökningen av energikostnaderna”, skriver vd:n Magnus Groth.

Essity stiger rejält på sin kvartalsrapport som visade högre omsättning och resultat än förväntningarna – aktien handlas under fredagen upp 14 procent strax före stängning.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Investor tappar substansvärde – effekt av kriget [Dagens PS]